Results 1 to 3 of 3

Thread: Muflis kaun ? (قیامت میں مفلس کون؟)

  1. #1
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Is Duniya me
    Posts
    1,576
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tagged
    1284 Thread(s)
    Thanked
    1
    Rep Power
    21474844

    exclaim Muflis kaun ? (قیامت میں مفلس کون؟)



    قیامت میں مفلس کون؟

    فرمانِ مصطفٰے صلیٰ اللہ علیہ واٰلہ وسلم: جو شخص مجھ پر درودِ پاک پڑھنا بھول گیا وہ جنت کا راستہ بھول گیا۔

    تاجدارِ مدینہ منورہ، سلطانِ مکہ مکرمہ صلیٰ اللہ علیہ واٰلہ و سلم نے صحابہ کرام علیھم الرضوان سے استفسارفرمایا،“کیا تم جانتے ہو کہ مفلس کون ہے؟ صحابہ کرام علیھم الرضوان نے عرض کی، یا رسول اللہ عزوجل وصلیٰ اللہ علیہ واٰلہ وسلم ہم میں سے مفلس تو وہ ہے جس کے پاس درہم و دنیاوی ساز و سامان نہ ہو۔ تو آپ صلی اللہ علیہ واٰلہ و سلم نے ارشاد فرمایا: “میری امت کا مفلس شخص وہ ہے جو قیامت کے دن نماز، روزہ، زکوٰۃ تو لیکر آئے گا مگر ساتھ ہی کسی کو گالی بھی دی ہوگی، کسی کو تہمت لگائی ہوگی، اس کا مال نا حق کھایا ہوگا، اسکا خون بہایا ہوگا، پس ان سب گناہوں کے بدلے میں اس کی نیکیاں لی جائیں گی۔ پس اگر اسکی نیکیاں ختم ہوجائیں اور مزید حقدار باقی ہوں تو ان (یعنی مظلوموں) کے گناہ لیکر بدلے میں اس (یعنی ظالم) پر ڈالے جائیں گے پھر اس (ظالم) شخص کو جہنم میں ڈال دیا جائے گا- صحیح مسلم ص١٣٩٤ حدیث ٢٥٨١

    یاد رہے ! یہاں ظالم سے مراد صرف قاتل،ڈاکویا مار دھاڑ کرنے والا ہی نہیں۔ بلکہ جس نے بظاہر کسی کی تھوڑی سی بھی حق تلفی کی مثلاً ایک آدھ روپیہ ہی دبالیا ہو، بلا اجازت شرعی ڈانٹ ڈپٹ کی ہو یا غصے میں گھورا ہو، مذاق اڑایا ہو وغیرہ تب بھی یہ ظالم ہے اور وہ مظلوم۔ اب یہ جدا بات ہے کہ اس“مظلوم“ نے بھی “اس ظالم“ کی بعض حق تلفیاں کی ہوں۔ اس صورت حال میں دونوں ایک دوسرے کے حق میں مخصوص معاملات میں “ظالم“ بھی ہیں اور “مظلوم“ بھی۔ اسی طرح کئی لوگ ہونگے جو بعضوں کے حق میں “ظالم“ اور بعضوں کے حق میں“مظلوم“ ہوں گے۔

    حضرت سیدنا عبد اللہ انیس رحمتہ اللہ علیہ فرماتے ہیں، اللہ عزوجل قیامت کے دن ارشاد فرمائے گا، “کوئی دوزخی دوزخ میں اور کوئی جنتی جنت میں داخل نہ ہو۔ جب تک وہ حقوق العباد کا بدلہ نہ ادا کرے۔ یعنی جس کسی کا حق جس کسی نے دبا یا ہواس کا فیصلہ ہونے تک دوزخ یا جنت میں داخل نہ ہوگا۔ اخلاق الصٰلحین، ص٥٥

    یا اللہ عزوجل ہم سب مسلمانوں کو ایک دوسرے کی حق تلفی کرنے سے بچا اور جو کچھ اس سلسلے میں کوتاہیاں ہوچکی ہیں انہیں آپس میں معاف کروالینے کی تو فیق مرحمت فرما۔ آمین
    (فیضان رمضان ص ٦٨ تا )


    اللہ تعالیٰ سب کو عمل کی توفیق عطا فرمائیں
    ۔ آمین


    Who is penniless?

    Sayyiduna Muslim bin ajjaj Qushayri Rehmatullah Alaih reported in his famous H adis collection ‘Sahih Muslim’ : The Beloved Prophet Sallallaho Alaihi Wasallam asked, ‘Do you know who is penniless?’
    The blessed companions Radi Allaho Anhum replied, ‘Ya Rasulallah Sallallaho Alaihi Wasallam, penniless is the one among us who does not have dirhams (money) and other assets.’

    The Beloved Prophet Sallallaho Alaihi Wasallam replied, ‘In my Ummah, penniless is the one who will be having Salah, Fasts and Zakah on the Day of Judgement but would have abused or slandered someone, swindled someone out of money, killed someone, beaten someone; so from his good deeds, some would be given to one victim and some to the other, and if, before the compensation of the rights that he had trampled, all his good deeds are depleted, the wrongdoings of the victims will be transferred into the account of that ruthless person and then he will be thrown into the Hell.’ (Sahih Muslim, pp. 1394, Hadis 2581)



    One should tremble…

    O those who offer Salah, O those who observe fasts, O those who perform Hajj, O those who pay Zakah properly, O those who contribute in charity, O pious looking moneyed people, have fear and tremble! Truly, the penniless is he, who despite performing virtuous deeds like Salah, Fast, Zakah, Hajj, contributing in charity and other welfare services would remain deprived on the Day of Judgment. To whom one would have made upset by abusing at times, or scolding where Shari’ah does not permit or insulting or beating or not returning borrowed things intentionally, or not paying back the debt, or by hurting the feelings, such people would seize all his virtuous deeds and if his good deeds are exhausted, he would be thrown into Hell carrying the burden of their sins.


    It is reported in ‘ Sahih Muslim’ that, the Beloved Prophet Sallallaho Alaihi Wasallam said, ‘You people will have to restore the rights to the sufferers, even the horned goat will be avenged for the hornless goat.’ (Sahih Muslim, pp. 1394, Hadis 2582)


    It means that if you did not fulfill the rights of the people in this world, then you will have to restore their rights to them on the Day of Judgment - in the worldly life, with money, and in the
    afterlife, with your good deeds. Therefore, it is wise to respect the rights in this worldly life in order to escape the sufferings in the afterlife.


    It is mentioned in Mirat Shar Mishkat, ‘Though animals are not accountable for Shar’i obligations, they will still have to restore the rights to the beings.’ (Mirat, vol. 6, pp. 674)

    Those who fear Allah azwajal are so careful as regards to the recognition of human rights (Huquq-ul-‘Ibad) even in apparently unimportant dealings that leave us astonished.

  2. #2
    Join Date
    Apr 2012
    Location
    Karachi/Lahore Pakistan
    Posts
    12,439
    Mentioned
    34 Post(s)
    Tagged
    9180 Thread(s)
    Thanked
    0
    Rep Power
    249126

    Default

    super share JazakaAllah

  3. #3
    *jamshed*'s Avatar
    *jamshed* is offline کچھ یادیں ،کچھ باتیں
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    every heart
    Posts
    14,586
    Mentioned
    138 Post(s)
    Tagged
    8346 Thread(s)
    Thanked
    4
    Rep Power
    21474858

    Default

    جزاک اللہ۔۔خیراً۔۔کثیرا۔۔۔۔۔۔۔

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •